Prace nad nową ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dobiegają końcowi – dn. 12 marca 2018 r. ustawa została skierowana do podpisu przez Prezydenta. Ma ona wejść w życie trzy miesiące po jej opublikowaniu w Dzienniku Ustaw (z wyjątkiem przepisów dotyczących Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, które wejdą w życie 18 miesięcy po ogłoszeniu ustawy). Informacje o postępie prac legislacyjnych oraz tekst ustawy (obecnie w wersji przyjętej przez Senat) są dostępne na stronie: http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=2233
Instytucje obowiązane powinny dostosować swoje wewnętrzne procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu do wymogów nowej Ustawy. Z punktu widzenia domu maklerskiego/TFI/instytucji płatniczej, jedną z najistotniejszych zmian w ustawie jest podejście silnie oparte na analizie ryzyka, które polega na tym, że dla każdego z klientów tych instytucji konieczne będzie sporządzenie oceny poziomu ryzyka według wytycznych wskazanych w ustawie i stosowanie środków bezpieczeństwa finansowy w sposób adekwatny do ryzyka określonego w tej ocenie. Niewykluczone, że obecnie istniejące analizy będą musiały zostać zaktualizowane.
Polecamy również szczególnej uwadze przepisy dotyczące beneficjentów rzeczywistych (istotnej zmianie uległa definicja beneficjenta) oraz stosowania środków bezpieczeństwa finansowego – zarówno podstawowych, jak i wzmożonych (zmianom nie uległa sama lista środków, lecz sposoby i okoliczności ich stosowania). Na warunkach określonych w ustawie, dozwolony jest outsourcing części czynności z zakresu stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, jednak odpowiedzialność za realizację tego obowiązku pozostaje po stronie instytucji obowiązanej.
Należy także zwrócić uwagę na krótki, trzymiesięczny termin wejścia w życie nowych przepisów.