Stanowisko zostało wydane z uwagi na potrzebę dostosowania działalności podmiotów sektora bankowego w przedmiocie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu tytułów uczestnictwa instytucji zbiorowego inwestowania do nowych przepisów – dyrektywy MiFID II.
UKNF zwrócił uwagę, że celem dyrektywy jest zwiększenie ochrony inwestorów. Z uwagi na to, pośrednicy finansowi obowiązani są rozumieć oferowane lub rekomendowane przez siebie instrumenty finansowe oraz rozpoznawać potrzeby swoich klientów.
UKNF wskazuje potrzebę dokonywania oceny odpowiedniości w celu zapewnienia, że dany instrument finansowy jest oferowany lub rekomendowany tylko wtedy, gdy leży to w interesie klienta.
Warto zaznaczyć, iż w świetle MiFID II, działalność pośrednika polegająca na świadczeniu na rzecz klienta osobistej rekomendacji w odniesieniu do transakcji na instrumentach finansowych stanowi doradztwo inwestycyjne – w tym również rekomendacja wydana za pośrednictwem kanału dystrybucji, np. przez Internet.
W treści stanowiska wyjaśniona została różnica pomiędzy doradztwem zależnym i niezależnym; Komisja zwróciła uwagę na fakt iż niezależnie od rodzaju doradztwa, pośrednicy obowiązani są dokonywać odpowiednich analiz i wypełniać wszystkie obowiązki informacyjne względem klienta.
Z treści stanowiska jednoznacznie wynika, że wypełnienie obowiązków świadczących o działaniu w najlepszym interesie klienta objęte zostanie szczególnym nadzorem i będzie skrupulatnie kontrolowane przez Komisję.