28 sierpnia br. weszła w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa („Ustawa o KSC”). Nowa regulacja ma na celu implementację do polskiego porządku prawnego zapisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii.
Główne założenia Ustawy o KSC
Celem ustawodawcy było utworzenie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa (dalej: „KSC”), charakteryzującego się jasnym podziałem zadań i odpowiedzialności, który umożliwi sprawne podejmowanie działań na rzecz wykrywania, zapobiegania i minimalizowania skutków ataków naruszających cyberbezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej.
Na wstępie warto wyjaśnić czym, w rozumieniu Ustawy o KSC jest cyberbezpieczeństwo ?
Cyberbezpieczeństwo, w rozumieniu Ustawy o KSC, to odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy.
Jakie podmioty należą do KSC?
Zgodnie z treścią Ustawy o KSC, tworzą go:
W Ustawie o KSC dokonano dokładnego podziału obowiązków i odpowiedzialności pomiędzy wyżej wymienionymi podmiotami. Skonstruowano siatkę przenikających się nawzajem zadań, polegających na identyfikowaniu i szacowaniu ryzyka, wychwytywaniu incydentów, przekazywania wiadomości na ich temat, kwalifikowaniu incydentów według ich istotności. Te zadania składają się na potencjalnie sprawny system informowania o incydentach cyberbezpieczeństwa – zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym,
oraz zarządzania tymi incydentami i zapobiegania im.
Skoncentrujmy się na operatorach usług kluczowych – ponieważ to nimi stoi najwięcej wyzwań związanych z wdrożeniem licznych zmian w strukturach organizacyjnych i wykonywaniem nowych obowiązków. Kto dokładnie będzie wykonywał obowiązki określone w Ustawie o KSC?
Decyzja w tym przedmiocie należała do organów właściwych, które w terminie do 9 listopada br. miały wydać decyzje administracyjne o uznaniu danego podmiotu za operatora usług kluczowych. Data ta była także granicznym terminem przekazania przez organy właściwe Ministrowi Cyfryzacji wniosków o wpisanie zidentyfikowanych operatorów do wykazu operatorów usług kluczowych.
Obowiązki dostawców usług kluczowych
W Rozdziale 3 Ustawy o KSC uregulowano szereg obowiązków, jakie będą obowiązane spełnić podmioty uznane decyzją właściwego organu za dostawców usług kluczowych. Do tych obowiązków należy:
Ponadto, operator usługi kluczowej obowiązany jest wyznaczyć jedną osobę, która będzie odpowiedzialna za utrzymywanie kontaktów z podmiotami KSC oraz przekazać dane tej osoby (imię, nazwisko, numer telefonu, adres poczty elektronicznej) do organu właściwego do spraw cyberbezpieczeństwa, właściwych CSIRT MON, CSIRT NASK, CSIRT GOV i sektorowego zespołu cyberbezpieczeństwa. Dane te należy przekazywać w terminie 14 dni od momentu powołania osoby odpowiedzialnej za kontakt z KSC.
Operatorzy usług kluczowych mają obowiązek opracować i stosować dokumentację dotyczącą cyberbezpieczeństwa systemu informacyjnego służącego do świadczenia usługi kluczowej. Rodzaj dokumentacji został określony w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 października 2018 r. w sprawie rodzajów dokumentacji dotyczącej cyberbezpieczeństwa systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi kluczowej (Dz. U. z dnia 31 października 2018 r.) („Rozporządzenie”).
Przy sporządzaniu dokumentacji, operatorzy powinni wziąć pod uwagę treści Norm Międzynarodowych, publikowanych przez Polski Komitet Normalizacyjny, dotyczących bezpieczeństwa technologii i informacji. W treści Rozporządzenia wskazano odniesienia do konkretnych norm.
Dokumentacja cybezpieczeństwa została podzielona na dwie kategorie – normatywną i operacyjną. Dokumentacja normatywna obejmuje:
Do zakresu dokumentacji operacyjnej należy:
Ustawa KSC oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze wymieniają szereg czynności, jakie operatorzy usług kluczowych są obowiązani podejmować w celu wykrywania i obsługi incydentów. Do katalogu tych działań należy m.in. informowanie o incydentach właściwy Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego czy też kwalifikacja incydentu odpowiednio do stopnia jego istotności.
Dokładne schematy działania w przypadku wykrycia incydentu znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji:
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/prezydent-podpisal-ustawe-o-krajowym-systemie-cyberbezpieczenstwa.
Operatorzy usług kluczowych są obowiązani co najmniej raz na 2 lata przeprowadzać audyt bezpieczeństwa systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi kluczowej. Jednostka przeprowadzająca audyt powinna być akredytowana zgodnie z przepisami Ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku. Ponadto, audytorzy powinni posiadać niezbędne, kilkuletnie doświadczenie w obszarze audytu bezpieczeństwa informacji oraz certyfikaty potwierdzające ich wiedzę w tym zakresie.
Podmiot, który otrzyma decyzję administracyjną o uznaniu go za operatora usługi kluczowej, będzie obowiązany do podjęcia stosownych działań w następujących terminach:
Co istotne, operatorzy usług kluczowych mają do wyboru dwa warianty działania w celu wykonania obowiązków ustawowych. Pierwszy polega na powołaniu wewnętrznych struktur odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo. Natomiast drugi na zawarciu umowy z podmiotem zewnętrznym świadczącym usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa. Drugie rozwiązanie może wydawać się bardziej atrakcyjne z uwagi na doświadczenie wyspecjalizowanego podmiotu w obszarze cyberbezpieczeństwa i potencjalną optymalizację kosztową.
Prace nad Ustawą o KSC trwały około 10 lat. Biorąc pod uwagę poziom informatyzacji usług oraz skalę zagrożeń w tym obszarze, przepisy w tym zakresie niewątpliwie zostały uchwalone bardzo późno. Niewątpliwie jednak, rozwiązania zaproponowane przez ustawodawcę mogą pozwolić na zapobiegnięcie wielu zagrożeniem, zarówno w obszarach cywilnych, jak i wojskowych. Praktyka pokaże jednak, czy rozwiązania zaproponowane przez ustawodawcę okażą się skuteczne, czy też konieczne będą nowelizacje tego aktu.