Pod pojęciem ładu korporacyjnego kryje się pewien zespół procedur postępowania, formalnych i nieformalnych reguł, jakimi kieruje się korporacja. Jest to niezbędne, jeśli między interesami inwestorów, menedżerów, dostawców, pracowników korporacji i jej klientów ma panować równowaga. Ład korporacyjny może być inaczej określany jako nadzór korporacyjny lub corporate governance. Stosują go korporacje i firmy na całym świecie.
Główne funkcje ładu korporacyjnego
Uzyskanie równowagi nie jest proste, a każda ze stron chciałaby dbać o swoje interesy. Warto podkreślić, że to, co wchodzi w skład ładu korporacyjnego, może się zmieniać, a wpływ na to ma szereg czynników. Mimo tego, że stan corporate governance nie jest prosty do osiągnięcia, dążą do niego wszystkie firmy, które patrzą przyszłościowo i chcą się rozwijać. Wynika to z podstawowej funkcji, jaką system ten spełnia, czyli podniesienie konkurencyjności korporacji. Przy założeniu, że całość jest dopracowana, przedsiębiorstwo jest dobrze zarządzane. Mało tego zachęca się w ten sposób potencjalnych inwestorów do ulokowania kapitału. Jeśli korporacja potrafi zachować równowagę między interesami różnych grup, jest to również jeden z czynników, które będą działały motywująco na pracowników.
Różne modele ładu korporacyjnego
W zależności od tego, o jaki kraj chodzi, można dostrzec kilka różnych podejść wobec ładu korporacyjnego. Najbardziej podstawowy podział dotyczy wyszczególnienia na model anglosaski, germański, japoński i łaciński. Pierwszy z nich wiąże się ze stworzeniem zasad, które będą zakładały maksymalne profity dla akcjonariuszy. W przypadku modelu germańskiego widać wyraźny nacisk na rolę banków, inwestorów oraz pracowników. W modelu japońskim działania mają zapewniać długofalowy rozwój, a korporacja i jej dobro są ważniejsze niż prywatne korzyści właścicieli. Na koniec model łaciński stanowiący kombinację modeli germańskiego i anglosaskiego. Tutaj większość rady nadzorczej to akcjonariusze, ale we własnościach przoduje własność rodzinna.