Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies .

Akceptuję
Autor admin
Dodano 21-08-2019

Compliance. Co to takiego i do czego służy? Czy dotyczy małych i średnich firm, w tym również spoza rynku finansowego?

Współczesne firmy działają w bardzo niestabilnej sytuacji prawnej i regulacyjnej, a dążąc do osiągnięcia celów biznesowych często zapominają o śledzeniu zmian w prawie, standardach rynkowych, trendach w branży, wymagań organów nadzorczych, stowarzyszeń czy izb branżowych. Kiedy w grę wchodzi dobra marka, renoma i dobra prasa samo działanie zgodnie z prawem może nie wystarczyć.

W instytucjach finansowych compliance jest wymogiem prawnym, którego znaczenie zostało ugruntowane przez liczne afery i kryzysy gospodarcze i branżowe.

Compliance ma przynieść firmie korzyści, a nie być „hamulcem”. Sprawny system compliance jest „bezpiecznikiem”, chroniącym firmę przed karami, postępowaniami administracyjnymi czy stratami finansowymi, spowodowanymi naruszeniem przepisów, praw i interesów klientów, kontrahentów, fraudami czy działaniami korupcyjnymi. Compliance ma więc pomagać w sprawnym prowadzeniu firmy i realizacji procesów biznesowych.

Za zachowanie zgodności działalności firmy z prawem i standardami rynkowymi odpowiedzialni są wszyscy pracownicy, począwszy od organu zarządzającego po szeregowych pracowników. Compliance officer zajmuje się natomiast praktycznymi aspektami zarządzania ryzykiem zgodności. Nawet najlepszy system compliance nie będzie skuteczny jeśli nie będzie rozpowszechniony w firmie i faktycznie stosowany przez pracowników – tu ogromna rola zarządu i compliance officera. Najskuteczniejszą metodą w tym zakresie jest organizacja odpowiednich szkoleń tematycznych (np. w postaci on-line), zawierających skondensowaną wiedzę
i podstawowe zasady compliance.

Skuteczny system compliance ma w sposób obiektywny i niezależny identyfikować ryzyka, analizować je, wyciągać wnioski i tworzyć mechanizmy zapobiegające negatywnym skutkom ich materializacji. Działania te mogą generować dodatkowe koszty i nakłady finansowe, jednak przynoszą długofalowe efekty, poprzez podniesienie konkurencyjności firmy i jej atrakcyjności na rynku, wskazując na transparentne i uczciwe działania z szacunkiem
i dbałością o klientów i kontrahentów.

Coraz powszechniejszą praktyką jest sprawdzanie kontrahentów pod względem zgodności ich działalności z prawem i standardami rynkowymi. Wypracowanie skutecznych mechanizmów compliance w tym zakresie odgrywa istotną rolę z punktu widzenia zaufania na rynku oraz minimalizuje niekorzystne skutki „złej prasy”.

Compliance to przede wszystkim:

  • zgodność z regulacjami organów nadzorczych,
  • zgodność z obowiązującymi standardami rynkowymi,
  • system zapobiegający korupcji,
  • zapobieganie ujawnianiu tajemnicy przedsiębiorstwa i informacji poufnych,
  • zapobieganie materializacji zidentyfikowanych ryzyk,
  • system whistleblowingu,
  • zapobieganie oszustwom wewnętrznym i zewnętrznym,
  • zasady postępowania w przypadku kontroli służb i organów państwowych.

W praktyce nie sposób przyjąć jednego wzorcowego systemu compliance dla wszystkich przedsiębiorców, małych czy średnich firm – każdy z systemów musi być dostosowany do branży, profilu działalności, wielkości organizacji, poziomu świadomości poszczególnych pracowników oraz obowiązujących wymogów. Dopiero wówczas system compliance będzie „uszyty na miarę” i będzie funkcjonował skutecznie, realnie chroniąc przedsiębiorstwo. Wdrożenie skutecznego systemu compliance wymaga więc w I etapie analizy sytuacji wewnętrznej i zewnętrznego otoczenia naszej firmy, w tym także działalności konkurencji – tylko to pozwoli być firmie o krok przed konkurencją.

COMPLIANCE
wdrożeniecompliance
Prawo
Compliance
Audyt
Zarządzanie
ryzykiem
FinTech
AML
Zapisz się do newslettera
Otrzymuj nasze komentarze do najnowszych przepisów prawnych

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych – adres e-mail - zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2018.1000 z późn. zm.) w celu przesłania newslettera. Podawanie danych osobowych jest dobrowolne. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu. Administratorem danych osobowych jest JustComply JC sp. z o.o. sp. k.