Współczesne firmy działają w bardzo niestabilnej sytuacji prawnej i regulacyjnej, a dążąc do osiągnięcia celów biznesowych często zapominają o śledzeniu zmian w prawie, standardach rynkowych, trendach w branży, wymagań organów nadzorczych, stowarzyszeń czy izb branżowych. Kiedy w grę wchodzi dobra marka, renoma i dobra prasa samo działanie zgodnie z prawem może nie wystarczyć.
W instytucjach finansowych compliance jest wymogiem prawnym, którego znaczenie zostało ugruntowane przez liczne afery i kryzysy gospodarcze i branżowe.
Compliance ma przynieść firmie korzyści, a nie być „hamulcem”. Sprawny system compliance jest „bezpiecznikiem”, chroniącym firmę przed karami, postępowaniami administracyjnymi czy stratami finansowymi, spowodowanymi naruszeniem przepisów, praw i interesów klientów, kontrahentów, fraudami czy działaniami korupcyjnymi. Compliance ma więc pomagać w sprawnym prowadzeniu firmy i realizacji procesów biznesowych.
Za
zachowanie zgodności działalności firmy z prawem i standardami rynkowymi odpowiedzialni
są wszyscy pracownicy, począwszy od organu zarządzającego po szeregowych
pracowników. Compliance officer zajmuje się natomiast praktycznymi aspektami
zarządzania ryzykiem zgodności. Nawet najlepszy system compliance nie będzie
skuteczny jeśli nie będzie rozpowszechniony w firmie i faktycznie stosowany
przez pracowników – tu ogromna rola zarządu i compliance officera.
Najskuteczniejszą metodą w tym zakresie jest organizacja odpowiednich szkoleń tematycznych (np. w postaci on-line),
zawierających skondensowaną wiedzę
i podstawowe zasady compliance.
Skuteczny
system compliance ma w sposób obiektywny i niezależny identyfikować ryzyka,
analizować je, wyciągać wnioski i tworzyć mechanizmy zapobiegające negatywnym
skutkom ich materializacji. Działania te mogą generować dodatkowe koszty i
nakłady finansowe, jednak przynoszą długofalowe efekty, poprzez podniesienie konkurencyjności firmy i jej
atrakcyjności na rynku, wskazując na transparentne i uczciwe działania z
szacunkiem
i dbałością o klientów i kontrahentów.
Coraz powszechniejszą praktyką jest sprawdzanie kontrahentów pod względem zgodności ich działalności z prawem i standardami rynkowymi. Wypracowanie skutecznych mechanizmów compliance w tym zakresie odgrywa istotną rolę z punktu widzenia zaufania na rynku oraz minimalizuje niekorzystne skutki „złej prasy”.
Compliance to przede wszystkim:
W praktyce nie sposób przyjąć jednego wzorcowego systemu compliance dla wszystkich przedsiębiorców, małych czy średnich firm – każdy z systemów musi być dostosowany do branży, profilu działalności, wielkości organizacji, poziomu świadomości poszczególnych pracowników oraz obowiązujących wymogów. Dopiero wówczas system compliance będzie „uszyty na miarę” i będzie funkcjonował skutecznie, realnie chroniąc przedsiębiorstwo. Wdrożenie skutecznego systemu compliance wymaga więc w I etapie analizy sytuacji wewnętrznej i zewnętrznego otoczenia naszej firmy, w tym także działalności konkurencji – tylko to pozwoli być firmie o krok przed konkurencją.